tirsdag 13. mars 2012

ET UNIVERSELT MØTE MED BARNS VERDEN


Voksne arbeider for å få en jobb gjort. Barn arbeider for selve arbeidets skyld. Den forskjellen er det viktig for oss voksne å huske på. Vi kan ikke forvente at barna skal jobbe jevnbyrdig med oss når vi for eksempel rydder. Men vi kan skape en positiv stemning og dermed vil kanskje barnet rydde en ting mens vi rydder tjue. Sånn vil det være i mange år. Vi rydder sammen.
Vi jobber alltid på tepper, små eller store, tilpasset størrelsen på arbeidet. 
Dette isolerer arbeidene og markerer også for de andre barna hvor de kan gå. 
Foto: Google Images 

Montessoribarnehager og - skoler finnes på alle kontinenter, bortsett fra Antarktis naturlig nok, og blandt alle de store verdensreligionene. Vi lever i en annen tid enn da Maria Montessori utviklet sine teorier, men mennesket er ganske likt seg selv, om vi tar bort tidsklemmer og moderne teknologi. Våre behov, våre evner, vår fysikk og vår psykologiske utvikling er den samme nå som i steinalderen, i Timbuktu eller en liten by i Vestfold. Kulturene vi lever i skiller oss noe, men lydene vi lager som baby, gripeevnen, refleksene, behovet for å komme oss frem, bli sett, holdt tett inntil kroppen, suge melk og spise selv, er som dengang. Verden rundt.

Tellestavene legges først uten tallkort. Senere når barna har jobbet med sandpapirtall kobles tallene til stavene.  Dette arbeidet jobber barna med fra rundt 3-års alderen i en montessoribarnehage.
Foto: North American Montessori Center
Det hun gjorde var å sette barns behov og utvikling i system. Maria Montessori observerte og observerte barn hele livet igjennom. Hun utviklet undervisningsmateriell, prøvde det ut og beholdt eller forkastet det utifra hvordan det fungerte.

Materiell hun utviklet i matematikk brukes i montessoriklasserom verden over den dag i dag.

Maria Montessori beskrev barns aktiviteter som arbeid. Det gjør jeg og. Fordi det er så viktig, må det kalles arbeid. Det betyr ikke at alle andre må kalle det arbeid, men vi som jobber i montessoribarnehager og -skoler gjør det. Særlig det som skjer i barnets første leveår betrakter jeg som hardt arbeid. Når babyen oserverer og lytter, når hun strever med å trene musklene sine, løfter overkroppen og flyr! Et annet begrep Maria Montessori brukte mye var MENINGSFULL AKTIVITET. Det er kanskje litt lettere å svelge?

Her kan du lese mine tidligere innlegg om Maria Montessori:



2 kommentarer:

  1. Morsomt med en titt på Montessori verden igjen.
    Var på studiebesøk i Roma en gang, og husker masse fra det enda. Jeg var fascinert... og leste mye om det etter besøken, men det er leeenge siden nå :)

    Petrine

    SvarSlett
  2. Åh, har du vært på Casa Dei Bambini? Blir nysgjerrig på hva som førte deg dit!

    SvarSlett

Setter pris på alle typer meninger, og ber om at du kommenterer med navn og med respekt for andres meninger og bakgrunn. Takk for at du er innom, og takk for at du bidrar!