fredag 16. november 2012

KUNST SOM BERØRER MEG: PIET MONDRIAN

Total harmoni og ballanse


Malt på 30-tallet


Disse maleriene av Piet Mondrian gir meg fullstendig harmoni. Særlig det øverste. Mondrians malerier har vært noen av mine største favoritter siden jeg var i begynnelsen av 20-årene. Jeg fallt pladask og er fremdeles enig med meg selv om at dette er noe av det kuleste som finnes. Han har malt mange lerreter i denne stilen. En god del av dem har jeg sett rundt om på museer i Europa. Disse to så jeg nå senest i Paris. På Pompidou senteret - tegnet av samme arkitekt som nå har tegnet det nye Atsrup Fearnley Museet i Oslo - italienske Renzo Piano.

Skulle gjerne hatt et sånt maleri altså. Så er det vel bare å sette i gang og lage en kopi da. Hvor vanskelig kan det være liksom? Ja, for meg går nok ikke det. Jeg er ikke en sånn som bruker linjal annet enn i matematikk, så det ville blitt bare krøll.

Mondrian var inspirert av kubistene før første verdenskrig, da han studerte i Paris samtidig som Picasso og andre storheter levde og virket der. Han malte det jeg vil kalle fullstendig abstraksjon. Lengre unna naturlige former kommer man ikke. Likevel opplever jeg dette som helt harmonisk.

Mondrian created a style that he believed reflected the underlying eternal structure of existence.

Er denne kunsten noe for deg, eller synes du det er helt borti - (nå er det veldig fristende å bruke et uttrykk jeg digger, men som ikke er så pent:) gamperævva?


Jeg kommer til å vise mine bilder fra selve byggverket Pompidou også.

God helg, med eller uten kunst!

Ellen

5 kommentarer:

  1. Veeel, her må jeg innrømme at jeg ramler av lasset. Streker på et ark.... nei takke meg til Tideman og Gude. Fine bilder der man ser hva det forestiller og ingen dypere mening bak enn å male et fint fjell. (I allefall trenger ikke jeg å tro at det er en dypere mening bak) :) Her må man tenke... Hvorfor akkurat blå der oppe til venstre, hvorfor er ikke den røde nede, er de motpoler til hverandre? Det nederste bildet gir meg assosiasjoner til dobbeltsyn, men mulig min oppfatning er preget av min jobb?? Godt mulig jeg stjeler bildet ditt og skriver et innlegg om hvor dårlig jeg er på å forstå moderne kunst senere i dag (helst i natt tenker jeg)I såfall linker jeg inn til deg.. Inntill vi snakkes igjen: Ha en fortreffelig dag!

    SvarSlett
  2. Hahaha Casa Didriksen, jeg digger oppriktig heten din! Jeg gleder meg til å lese!
    Tredjemann og Gude er jo bare helt storveis. De levde i en tid før kameraet ble vanlig. Kunstnerne dokumenterte virkeligheten, men ønsket også å forskjønne den. Nasjonalromantikken viser mennesker i bunader mens den fattige loslitte virkeligheten orket ingen Åse på et maleri. Ennå. Til Christian Krogh maler køen av fattige som venter på mat i Kristiania. Mondrian lever i kamerater tid, kunstnernes frihet blir helt annerledes. Og samfunnsteoriene.disse maleriene er laget på en tid da maskinene var verdens velsignelse. Man skule bygge en maskin å bo i helst. Får ikke rettet skrivefeilene med denne paden....
    Link gjerne til ellensoase.wordpress.com
    Innlegget ligger der og. Fra søndag av blogger jeg bare der!
    Fin fredag til deg casa D!

    SvarSlett
  3. Kameraets tid
    Oppriktigheten i et ord
    Tiedemand
    For å rette noen av feilene.....

    SvarSlett
  4. Very interesting blog. A lot of blogs I see these days don't really provide anything that attract others, but I'm most definitely interested in this one. Just thought that I would post and let you know.

    SvarSlett

Setter pris på alle typer meninger, og ber om at du kommenterer med navn og med respekt for andres meninger og bakgrunn. Takk for at du er innom, og takk for at du bidrar!