torsdag 20. mai 2010

GUTTE{rosa}



I går utførte jeg det shopping-oppdraget jeg hadde bestemt meg for. Jeg raidet H&M for rosa gutteklær, og takk og pris så hadde de 5 plagg med rosa! Helt fra jeg hadde min første barnehagejobb i Oslo på slutten av 80 – tallet har jeg lagt merke til hvor stas mange gutter – som jenter, synes det er med rosa. På 80-tallet så rosa og blå sko like ut. Det var bare fargen som skilte. Og det var bare JOGGESKO som var aktuelt til hverdags. Nå er de rosa fulle av strass, eller glitter eller noe annet som gjør at vi forstår at denne varen er plukket opp i JENTEAVDELINGEN. Da Anton var 3-4 år syklet han glad og fornød rundt på en rosa sykkel på MAXBO. Den hadde en fin liten kurv foran med blomster i. Den sorte, kaaanskje ment for gutter[?] ofret han bare et lett overbærende blikk. Så er det han lille. Han har aldri sagt at han ønsker seg rosa, men jeg har forstått det på mange ting han gjør. Han kan sitte stille og se på jenter som viser frem de rosa tingene sine. Han velger alltid rosa kleshenger i barnehagen, de har grønne, blå og oransje også. Og så er det er noe med måten han SIER ordet rosa på. Da jeg kom hjem med disse nyinnkjøpte tingene ble han HELT stille, og Waldemar pleier å snakke MYE. Han tok på skjorte, t-skjorte og shorts. Han ville sove med alt på. Og så ville han holde rundt de andre tingene. Jeg sa det nok ble litt varmt, men han kunne ha på en t-skjorte og la de andre tingene ligge ved siden av seg. Det var greit. Etter noen minutter i sengen kom han tassende. Med smokk (rosa) og alle klærne i armene. Han spurte om å få ligge i min seng. Han la seg med klærne som en bamse, holdt godt rundt. Jeg lurer så på hva han tenker inni seg, lurer på om han tenkte: Endelig forsto du meg, hva jeg liker og synes er fint, TAKK. Jeg lurer på hva han har hørt, hva voksne og barn sier som vi ikke hører, men som han oppfatter om jenteting og gutteting, og farger, og hva som passer til gutter og jenter. Det som fikk meg til å bestemme meg for å pøse på med rosa var denne lille samtalen han og jeg hadde for noen dager siden:
  • Mamma, har du tiss?
  • Ja.
  • Har du jentetiss?
  • Ja.
  • Har du ROSA tiss?

12 kommentarer:

  1. Fantastiks godt skrevet. Jeg fulgte virkelig med i spenning etter hvert som jeg leste.

    Kjempekoselig.

    Klem

    SvarSlett
  2. Humrer av den siste samtalen der...;)

    Skjønner godt at gutter er fascinert av rosa. Og ofte er "jenteklær/sko" mye mer pynta = mye mer spennende.
    Da gutta var mindre, kjøpte jeg ofte klær fra jenteavdelingen - rosa,oransje, rødt, turkis, lilla skal da ikke kun være for jenter? Og gutta sitter igjen med marineblått og militærgrønt?
    Ofte "ødelegges" jo klærne med at det står "my little princess" eller "cool pirate boy" eller noe sånt. Irriterende.

    SvarSlett

Setter pris på alle typer meninger, og ber om at du kommenterer med navn og med respekt for andres meninger og bakgrunn. Takk for at du er innom, og takk for at du bidrar!