onsdag 8. august 2012

PORTRETTFOTO - NETTVETT OG BILDER AV BARNA - HJÆLP!

Blomster til vertskapet da vi togluffet til København - valgt ut av minsteungen vår som
forøvrig nettopp har skaffet seg sin første six-pence!

Hos Helene er det portrettfoto som er temaet denne uken. Så jeg deler dette, som jeg er kjempefornøyd med!

I det siste har jeg likevel kommet over noen dillemmaer når det kommer til foto her i bloggen. Jeg innbiller meg at jeg har tenkt meg godt om før jeg har lagt ut bilder av barna på nettet. Jeg tror at jeg har tenkt meg godt om før jeg har skrevet noe om dem. Men plutselig går det opp for meg hvor ugjenkallelig det er. På den måten at søker jeg på navnene til ungene mine på Google images så kommer bilder av dem opp. Selv om jeg aldri har lagt ut deres fulle navn. Nå har jeg hivd meg på Instagram også. Blander disse bildene seg inn i denne sausen også? Jeg kjenner jeg blir litt paranoid.

Eller er det sånn at den ungen som googler seg selv som 14 åring og får ingen treff føler seg fullstendig forsømt???

Så mange dillemmas og kunstige bekymringer vi moderne mennesker konstruerer. Ja, ja, jeg legger bildet ut jeg, stolt av øyeblikksfotoet og ungen min!

God dag, med eller uten dillemas, eller trilemmas som de baler med inne i Radioresepsjonen!

6 kommentarer:

  1. Flott bilde! Og kjenner meg godt igjen i dilemmaet ditt, jeg har ikke tørt å hive meg på instagram-bølgen pga slike tanker. Bør ikke alle selv få velge hva som skal vises fram av bilder av seg? Har vi rett til å velge dette for barna våre? Jeg er veldig skeptisk når jeg ser alle bildene folk legger ut i blogger og på FB av egne og andres barn, det er tydelig at mange ikke tenker seg om i det hele tatt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å ha deg tilbake Hyggelig Kaos! Ja, dette er kinkig. Min blogg begynte som en scrappeblogg som ble sett av andre scrappere. Jeg vurderte risikoen liten for at andre skulle lese, men var opptatt av at det måtte være bilder som barna kan synes det er koselig å se igjen senere, men hva vet jeg. Når jeg har lagt ut bilder av andres barn har jeg alltid spurt først. Når det gjelder instagram har jeg ikke oppgitt brukernavnet til noen, så jeg bruker det egentlig bare som et redigeringsverktøy. Men de ligger jo der....og noen ligger her...

      Må tenke mer på det.

      Slett
  2. Selv synes jeg det er helt feil å legge ut bilder av barn, selv om det er kjempekoselig å vise fram/se. Synes alle skal ha muligheten til å velge selv om de vil på internett, noe barn som regel ikke har. Folk legger jo ut alt mulig rart, med fullt navn og greier. Det er hvert fall bra at du reflekterer over dette.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du sier dette Ida, tror jeg må bli mer forsiktig. Takk igjen!

      Slett
  3. Det der en stor dilemma...jeg har grublet massevis om dette :) og har valgt til slutt å anonymisere ungen min 100% - ingen navn, ingen ansikt på bilder - kun stort gul smiley-fjes som er nesten blitt en slags logo for min blogg uten at jeg hadde planlagt dette spesielt :)Enig med Ida Sundae.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk DBS Mamma! Jeg har blitt mer bevisst rundt det å bruke navn. Det skal jeg definitivt slutte med.

      Slett

Setter pris på alle typer meninger, og ber om at du kommenterer med navn og med respekt for andres meninger og bakgrunn. Takk for at du er innom, og takk for at du bidrar!