torsdag 5. september 2013

stoler du på sånne folk?

Jeg synes at valgdebatter i media trekker frem det usleste i folk. Bruk av hersketeknikker er avledende og pinlig. Jeg vil ikke ha folk som er nedrige og simple i måten å behandle andre mennesker på til å lede landet, jeg vil vite hvem jeg kan stole på til å styre fellesskapets økonomi og ta kloke og rettferdige beslutninger til beste for alle.
Jeg vet ganske mye om hvem politikerne er er og hva de står for. Det er utenom valgkampp jeg gjør meg opp en mening. Men noe valgkamp kommer jeg ikke unna. Noe er godt og oppmuntrende, annet ikke. Som dette:
En politiker sa i radio at om hans parti får mange representanter på Stortinget skal de jobbe for at avgiftene på den nye E18 gjennom Vestfold skal reduseres fra 80 til 60 kr. Jaha.
- Er det det du skal bruke ditt liv til å kjempe for mann?
Skal du selge deg inn for 20 kroner i valgflesk? Prostitusjon kaller jeg det. For å ha en jobb i 4 år du ikke har mer enn reduksjon på 20 kr pr biltur i engasjement for å skaffe deg. Du prioriterer det foran alt annet. Vi lover at vi skal vi jobbe for at det skal gjennomføres dersom vi får plass på tinget. Jeg ikke kan forstå at noen vil sette seg i et så ynkelig lys. Og enda mindre at noen stemmer på et sånt mikroengasjement.
Før sommeren så jeg starten på partilederdebattene. Det var Erna Solberg og Siv Jensen som debatterte mot Jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støre. De to kvinnene brukte en så nedlatende og latterliggjørende tone overfor sine motstandere, at jeg ikke hørte hva de sa, jeg så bare to patetiske og usiviliserte damer.
Uuavhengig av det at jeg i utgangspunktet ikke støtter deres politikk ble jeg pinlig berørt på deres vegne, og sint fordi de sørger for at debattten aldri kan bli seriøs og handle om ordentlige ting.
Jeg synes det er ille at offentlige mennesker forspiller sin muliget i denne verden til å være gode forbilder, ved å vise umoden maktmissbruk der den vinner som klarer å krenke den andre best. Og vinner de? Det er opp til oss som stemmer å avgjøre.
Debatten kom inn på at folk kanskje er lei nå da, av de Rødgrønne. Og Stoltenberg svarte: 
- Den Rødgrønne regjeringen driver ikke underholdning, vi driver politikk.
Takk og lov. Vi har andre folk til å underholde oss.
Hva med deg, stoler du på folk som behandler andre respektløst?

2 kommentarer:

  1. Wow, this paragraph is fastidious, my sister
    is analyzing these kinds of things, so I am going to let know her.


    Feel free to visit my blog post: フルーツショップ セリーヌ

    SvarSlett
  2. I don’t know how should I give you thanks! I am totally stunned by your article. You saved my time. Thanks a million for sharing this article.

    SvarSlett

Setter pris på alle typer meninger, og ber om at du kommenterer med navn og med respekt for andres meninger og bakgrunn. Takk for at du er innom, og takk for at du bidrar!