onsdag 28. april 2010

NYFØDT MED HJERNEBLØDNING


Disse blidene har jeg hatt lenge, de har aldri kommet i noe album. Det var disse bildene vi sendte til slekt og venner da Anton kom til verden. Kjenner det presser litt på bak øyelokkene her, for vi fikk en forferdelig sjuk unge og samtidig har vi vært så usannsynlg heldige at det gikk bra til slutt. Anton ble født 27.01.02 med toppskår, vakker og skjønn og perfekt. Etter noen timer fikk han krampegrått så han så ut som en fugleunge. Etter to dager reiste vi til Rikshospitalet. Anton i ambulanse med kuvøse. Jeg husker de gjorde klar kuvøsen på nyfødtovervåkningen. Ambulansesjåførene hadde kommet og den ene sa til en av sykepleierne: "Er det du som skal være med?" Hun svarte at det var en av barnelegene som skulle være med. Sjåføren sa stille: "Jaha, så bare det beste er godt nok her". Alle i rommet ble helt stille. Der og da var jeg bare takknemmelg for alt vi fikk, men etterpå forsto jeg hva det betydde; at det var sjelden noen trengte egen barnelege for 1 times reise i kuvøse. Fremdeles hender det at jeg feller en tåre når jeg ser en ambulanse på E18 på vei til eller fra jobb. Hvem er inni den? Hva skal de? Hvordan blir deres skjebne? Jeg fikk egen amulanse fordi jeg hadde hatt alvorlig svangerskapsforgifting og var ute av stand til å ta vare på babyen overhodet. Heldigvis var Thomas forelder for oss begge. Noen dager senere var diagnosen klar: Hjerneblødning og vannhode. Vannhode fordi blodansamlingen sperret for spinalvæsken som går fra hjernen til ryggmargen, og det passerer 2.5 dl av denne væsken hos en baby hvert eneste døgn. Anton fikk innlagt shunt, et dren fra hodet til buken. Utallige infeksjoner i hjernevæsken, 12 narkoser og fire måneder senere reiste vi hjem fra Rikshospitalet med babyen vår. Siden har han vært frisk. Han har fremdeles shunt og den fungerer utmerket. Et lite mirakel i verden. For oss: Lykken og livet!

Dette var CASAmaraton oppgave # 2.

7 kommentarer:

  1. Høres dramatisk ut...Men så flott at alt gikk bra, og at alt funker! Det er jo et mirakel, dette med fødsler. Og barna våre er heldige som blir født her i Norge.

    SvarSlett
  2. Kjempetøff LO, og en gripende historie!
    Tøff du er som deler med oss!!!!

    SvarSlett
  3. Tusen takk for et du deler en så tøff historie med oss. Veldig glad for at det endte godt og Anton har det bra.
    Min venninnes datter på 16 fikk lagt inn shunt i fjor, og da hadde visste jeg ikke hva dette var. Fint å høre at den fungerer.
    Det var en flott LO med disse betydningsfulle bildene. Liket at de var i s/h til de fargefulle arkene. Likte veldig godt teittelen og journalingen, og hvordan du hadde brukt forskjellige fonter:)
    Ha en flott dag:)

    SvarSlett
  4. Takk Ellen,blir rørt og synes det er
    så deilig at alt gikk bra. Flott LO,
    og veldig sterk.Klem

    SvarSlett
  5. Lille vennen... kan ikke forestille meg hvordan det må være å oppleve noe sånn som ny mamma. Glad det gikk bra!

    SvarSlett
  6. Hei. Litt sent å skrive nå kanskje, men dette var utrolig godt å lese da jeg har opplevd noe av det samme. Jeg og samboeren min fikk en gutt i 2018. Fødselen gikk fint og ingen problemer i svangerskap. Merket rykkninger i venstre arm og venstre bein på gutten. Etter 2 dager ble vi sendt til Rikshospitalet. Heldigvis ikke vannhode. Jeg liker heller ikke sykebiler i dag. Håper alt står bra til <3

    SvarSlett

Setter pris på alle typer meninger, og ber om at du kommenterer med navn og med respekt for andres meninger og bakgrunn. Takk for at du er innom, og takk for at du bidrar!