lørdag 25. desember 2010

{SELVHJELP} volum 23 FENG SHUI

For elleve år siden var prosjektet mitt å finne en mann å være sammen med for alltid. Jeg skulle da flytte inn i dette huset og tok et helgekurs i Feng Shui. Huset ble innredet etter Feng Shui prinsipper og snart dukket mannen opp. Da vi slet med å få barn nummer to konsulterte jeg Feng Shui konsulent. Babyen kom, og nå er det tid igjen. I går i julegave fikk jeg av min kjære venninne en bok hun har lest og som vi har snakket om. På engelsk heter den Clear your Clutter with Feng Shui - på svensk Rensa i Röran med Feng Shui. Og dette har jeg klokketro på altså - orden. Jeg har jo snakket om det før i selvhjelpen. Jeg føler nok ikke at jeg har så mye direkte rot lenger. Alikevel. Ting jeg ikke trenger, ting som ikke gir meg gode følelser, ting jeg av en eller annen grunn beholder av plikt. Vi mennesker trenger jo egentlig utrolig FÅ ting. Jeg har klart meg i tre måneder med alt som kan få plass i en liten koffert. Og det er klart. Shopper man litt innimellom så blir det jo fler og fler ting. Så i stad da jeg kjente meg litt sliten så gikk jeg og ryddet i sommertøyet mitt. Det ble to poser til FRETEX. Kunsten er jo å ikke skaffe seg ting som man ikke får glede av. Så jeg bestemte meg nettopp for å ikke kjøpe noen klær eller noen scrappesaker denne våren. Vil jeg klare det? Og hvor lenge skal vi definere våren? Jo mindre midler og jo mer oversikt dess mer kreativitet. Den store sannheten på klesfronten er jo at om jeg bare trener magemusklene tilstrekkelig så vil jeg ha en del klær som virkelig kan komme til nytte igjen. En slags personlig resirkulering av klær jeg ikke har kunnet bruker på tre år. Bunaden min for eksempel. Skal ikke slanke, bare bevege meg mere. Føles bra å legge planene åpne her. Det er jo mye mer forpliktende. Less is more, og det betyr faktisk at jeg skal kvitte meg med enda mer uten å fylle opp igjen. Jeg vet at når jeg bare har ting jeg virkelig liker så føles det som jeg har mer og finere klær enn når jeg har sånne halvveisplagg liggende. Ha, da ble det faktisk et nyttårforsett allerede uten at det føles som et krav, snarere som en trang - en lengsel etter å eie mindre, mindre å holde oversikt over og mindre å lete igjennom!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Setter pris på alle typer meninger, og ber om at du kommenterer med navn og med respekt for andres meninger og bakgrunn. Takk for at du er innom, og takk for at du bidrar!