søndag 29. januar 2012

MIDDELALDERSTIL OG HENNARØDBRUNT HÅR!

Waldemar og mammaen på Kypros Juni 2011
Overskrivften kan oversettes med midtlivskrise skal jeg være helt ærlig. På min vei mot 45 har jeg innsett at tiden med korte kjoler og fargerike leggings definitivt er forbi. Det er slutt på å få komplimenter for Pippi Langstrømpe-look og festlige hårfrisyrer. Det har nok vært slutt på det en stund, men først nå har jeg fortalt meg selv at den tiden aldri kommer tilbake, det er ingen vits i å bruke tid på å se på sånne ting i butikker. Innså i fjor at jeg måtte slutte å farge håret mørkt. Det så bare veldig hardt ut til huden. Som jo må være middelaldrende. Jeg er halvveis til 88. Det er middelaldrende. Det er meg.

Dermed gikk jeg tilbake til hårfargen jeg brukte da jeg var student: HENNA. Ordentlig henna for 100 kr boksen på apoteket. Jeg KAN ikke bli grå ennå. For jeg ER ikke grå, bare litt. Og jeg kan umulig bli blond. Det virker helt naturstridig og veldig ukledelig på meg. Hennaen synes jeg fungererer. Og faktisk fant jeg i sommer en frisør som var villig til å sette den i håret på min risiko. Etter et par år med selvfarging. I en frisørsalong som skal avvikles på tirsdag. Jeg har time på salongens siste dag. Og håret skal bli enda kortere. Tiden med langt er også forbi, veldig forbi.

MIN HENNAOPPSKRIFT
  • Hennapulver fra Apoteket
  • Blander med Sterk Brassero Pulverkaffe
  • Lar blandingen stå til den blir brun - en times tid
  • Setter den i håret og surrer en gammel strømpebukse rundt hodet så det ikke drysser rundt i huset - og håper at ingen ringer på 
  • Lar virke en time
Å finne min middelalderstil står for meg som VANSKELIG. Jeg vet bare hva jeg ikke vil.
  • Jeg vil ikke se ut som en som ønsker å være sytten
  • Jeg vil ikke se middelaldrende ut
  • Jeg vi ikke se kjedelig ut
  • Jeg vil ikke flashe merker
  • Jeg vil ikke injisere bort rynker
Jo, noe vet jeg: Jeg vil eldes og bære min alder med verdighet.

Spørsmålet er bare hvordan gjør man det? Hva synes du? Tar du alderen med fatning?

En annen som har skrevet om alder og stil er Mammadamen

SJEKK UT HENNES INNLEGG HER

Skrevet etter at kommentarene kom:
Denne blir det oppfølgingsinnlegg til. Jeg ble egentlig veldig inspirert av å sortere slik jeg gjorde over her, så det har ført til at jeg har kommet nærmere en løsning og et par innlegg til, forhåpentlig til inspirasjon!

Ellen

12 kommentarer:

  1. Har de samme "vil ikke"- tankene som deg:)

    SvarSlett
  2. Så bra skrevet Ellen, og jeg har også de samme "vilk ikke" tankene som deg. Jeg har grått hår....og jeg farger det....det ble i tillegg i går farget ganske mørkt....ups... Jeg går fortsatt i fargerike klær....avogtil... Ikke enkelt det der å bli "voksen"....

    SvarSlett
    Svar
    1. He he, nei ikke lett:D Håret blir jo gjerne litt lysere etter et par vasker så da blir det nok bra! Lykke til!

      Slett
  3. Uff jeg tar absolutt ikke alderen med fatning jeg fyller i år 4 0 og er ikke komfortabel med det men hva skal en gjøre egentlig, jeg har veldig lyst til å gjøre ett grep i klesskapet, kaste hele og begynne på nytt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. I know, men jeg har egentlig funnet mye inspirasjon i denne boka:

      http://ellensoase.blogspot.com/2011/12/dette-er-egentlig-alt-jeg-ber-om-til.html

      Og en god del rydding er jo alltid en oppfrisker. Synes ofte det jeg har virker finere når jeg kvitter med med utslitte og ødelagte ting!

      Lykke til!

      Ellen

      Slett
  4. Hei, jeg har tenkt å farge håret med henna for først gang og fant denne bloggen da jeg googlet henna. Koselig blogg! :) Kunne du forklart litt nøyere hvor mye (og hvorfor akkurat) KAFFEpulver du har i henna-blandingen? Har lest om sitron eller balsam, men ikke kaffe...
    Gleder meg til å prøve!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anonym! Kaffepulveret gjør at det blir mer rødbrunt enn rødt, brekker litt med den knalle fargen.

      Så merket jeg at frisøren brukte mye mer farge enn jeg gjorde og han fikk det også mye jevnere. Jeg har pleid å bruke ca 4 spiseskjeer. Han brukte nok en tredjedels boks.

      Sitron og balsam har jeg ikke prøvd. Sitron fester kanskje fargen bedre???

      Lykke til Anonym!

      Ellen

      Slett
  5. Synes det er tøft å bli eldre..
    For inni meg er jeg en blanding av 14 og 28.
    Liker ikke endringene..
    og henna har jeg nesten ikke hørt om..

    Farer håret, men det tåler snart ikke mer;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Finnes flere organsiske farger. Og noen frisører som bruker dem. Har bare ikke satt meg inn i det så lenge jeg er fornøyd med den jeg har funnet. Disse sliter ikke på håret, er bare som en kur. Av en slags plantegjørme!

      Slett
  6. Hei, topp, takk for svar :) Jeg tror jeg dropper kaffe i hennaen da - ønsker meg så rødt som mulig, hehe, preførtiårskrise på gang her tror jeg ;)
    Hvor kjøper du egentlig henna? Jeg var innom apotek, de hadde ikke, og på helsekost var det en pakke som het henna kobber, men tror det er en organisk hårfarge som heter henna, ikke at det faktisk er henna. Tar jeg feil??
    hilsen Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjør på! Det er langt fra alle apotekene som har henna. Her i Tønsberg vet jeg bare om ett, tror det heter Apotek + har sånn grønn og blå logo. Kjenner ikke til det som finnes på helsekost.
      Den jeg har heter:
      Hennablad - kvalitetsurter fra apoteket. Laget av apotekproduksjon.
      Så sikkert mulig å få bestillt fra andre apotek også.

      Lykke til Kristin!

      Slett

Setter pris på alle typer meninger, og ber om at du kommenterer med navn og med respekt for andres meninger og bakgrunn. Takk for at du er innom, og takk for at du bidrar!