tirsdag 1. mai 2012

1. MAI!

Her kommer et dikt, som egentlig er en sang. Fra Det norske Kammerkor, som jeg kjøpte da jeg var 19 år. Jada. Et lite stykke historie siden, faktisk. Teksten er skrevet av Geir Lystrup.

1. Mai
Kom ut i hagen, pappa fort,
no er det føreste mai
Og kle deg ut i lurv og lort,
no er det første mai
Ja finn den gamle spaden frem og hiv deg på ei rive
Så tenner vi ein bråtebrann
no let vi røyken drive

Snart kjem toget hit for full musikk
Og ropar dumme salgord
Då ser deg kven på vår fabrikk
som jobbar mest

Arbeid Pappa, arbeid
Toget er på veg
Ta i, Pappa, ta i
Ingen slit som deg

Kom ut i hagen Pappa fort,
no er det første mai
Og kle deg ut i lurv og lort
no er det første mai
Å hyppe bed og brenne bar
er sunt for magesåret
Å sveitte som ein proletar 
er gøy ein gong i året

Så når toget går forbi i fest
På andre sida av gjerdet
Då ser dei kven som får til best
Demonstrasjon

Arbeid Pappa, arbeid
Toget er på veg
Ta i, Pappa, ta i

Berre hjartet held 
Heilt til toget kjem forbi 
På første mai

God 1. mai uansett hvordan du tilbringer den!

Selv så kommer jeg nok til å bedrive litt hagearbeid, men jeg anser det som hobby. For jeg er jo en proletar, og medarbeider, og leder. Alt i ett faktisk! 

Ellen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Setter pris på alle typer meninger, og ber om at du kommenterer med navn og med respekt for andres meninger og bakgrunn. Takk for at du er innom, og takk for at du bidrar!