torsdag 10. mai 2012

JEG SLITER MED ET FRANSK-KOMPLEKS

Franskkurs med CD

Jeg har kjøpt franskkurs. Til tross for to år med fransk på gymnaset husker jeg bare kjeftinga fordi jeg eller noen av de andre hadde feil uttale og/eller feil grammatikk. Og det hadde vi jo hele tiden. Mine franskambisjoner handler om å kunne være litt høflig på reisen i høst.

Som en eller annen luring sa om det å lære seg engelsk: Om du kan

Yes
No
Thank you
Egg and bacon

og

I LOVE YOU

så er det et hav av forskjell fra å ikke kunne noen ting. Så jeg brøsjer opp fransken med denne nyinnkjøpte CDen, på repeat i bilen. Til det kjedsommelige, men det funker.

Det underlige med fransk er at om jeg prøver å si navnet på for eksempel en filmtittel på fransk, så er det nesten alltid noen på pletten til å rette på fransken min. Hallo der ute, jeg er allergisk mot retting av fransk! Det er ingen som retter på min ringe spansk, italiensk eller tysk om jeg prøver meg på det. Hva er det så med fransk, annet enn at det er så vanskelig? Og dermed må man ha ekstra tålmodighet med folk! Hilsen pedagogen. Dette er min favorittsetning på fransk:

Vous Parlez angalis s'il vous plait?

Greia er at kan man spørre om folk snakker engelsk på fransk, så møter man vennligheten selv hos franskmennene, jeg lover.

Vous parlez francais? Eller sliter du som meg med et franskkompleks?

Au revoir mon chéri!


Ja, jeg ser at det betyr mine elskede og ikke min kjære i følge parløren, men det for gå - herlig å være litt raus og amorøs på fransk!


Ellen



1 kommentar:

  1. Flott att du vill friske opp fransen din. Vi er i Frankrike hver sommer og man kommer ganske langt med sin skolefrans der. Og franskmennene blir glade når vi forsöker.
    Kjemp på du Ellen, og LYKKE TILL!! <3

    SvarSlett

Setter pris på alle typer meninger, og ber om at du kommenterer med navn og med respekt for andres meninger og bakgrunn. Takk for at du er innom, og takk for at du bidrar!