fredag 21. oktober 2011

BOOKS I LOVE # 1 LILLELORD



Av bøker som har gjort dypt inntrykk på meg så er Lillelord av Johan Borgen den aller sterkeste. Innsikten i menneskelighet, og evnen til å beskrive hele verden i ett menneskes lille univers slo meg helt i bakken. Denne boka var den første gaven jeg ga til min kjære. Så viktig for meg å gi. Hva som skjer når man ikke er ærlig mot barn, når man tilbyr barn en perfekt tilværelse som egentlig ikke eksisterer. Når man i all sin kjærlighet glemmer at et menneske også må eksponeres for motstanden i livet. Da må sannheten og urmennesket i oss finne liv et annet sted. Ekte, fornøyelig og oppklarende. Noen ganger skremmende. Troverdig og varmt, selv når det er uhyggelig. Hva barn forstår og tolker av hva de ser og opplever. Alt vi voksne gjør som former barna vi lever med. En påminnelse om hvordan det er å være barn. En vekker.

Løp og les!
Har ennå tilgode å høre om noen som ikke har blitt berørt av denne boken.
Hva med deg?

2 kommentarer:

  1. Denne har jeg ikke lest Ellen, men du vekket virkelig nysgjerrigheten min! Leste jo så mye før i tiden, men har blitt litt borte underveis. Kanskje jeg får ta en tur på biblioteket!

    SvarSlett
  2. Fantastisk bok, leste denne til særemnet på videregående:-)
    Klem

    SvarSlett

Setter pris på alle typer meninger, og ber om at du kommenterer med navn og med respekt for andres meninger og bakgrunn. Takk for at du er innom, og takk for at du bidrar!