mandag 27. februar 2012

SURVIVING MENU # 2 - GREEK SALAD

Gresk Salat fra jeg lagde den til årets julebrunsj
Denne oppskriften har vært en vinner siden jeg fikk boka Lekre Retter fra Middelhavslandene som en sånn fristebok da jeg ble medlem av Boklubben Nye Bøker på 80-tallet. Jeg hadde nettopp flyttet hjemmefra og jeg trengte en imponerende bokhylle for å tiltrekke meg karer - trodde jeg. Ak så feil kan man ta. Vel, vel, vel.

Boka jeg har hentet oppskriften fra er skrevet av Norma Miller. Det er mat fra Frankrike til Israel, langs hele Middelavskysten. Alle rettene jeg har laget fra boka er fantastiske. 

Gresk salat passer til alt. Har du to sommerkoteletter og en grill, ferdig. Venter du gjester og alle tar med noe til grillen. Du lager denne salaten og alle blir lykkelige. Til all mulig biff, perfekt. Jeg lager den ofte når vi har selskap. Til Tapas, eller koldtbord som vi pleide å si her i Norge. Den er alltid en suksess både til hverdags og fest. Og du trenger:

1 båt hvitløk
4 ss olivenolje
4 ss presset sitronsaft
1 ts oregano
1 ss finhakket persille
salt og nykvernet pepper
1 grønn paprika
1 løk
1 slangeagurk
6 tomater
100 g fetaost
12 oliven. Jeg foretrekker de røde Kalimata, men du tar de du liker best.

Bland dressing, løk og ost. Hakk, skjær og bland grønnsakene. 

Bon Apetit!

Denne salaten regner jeg til en av mine 10 overlevelsesmenyer som du kan lese mer om her: 

1 kommentar:

  1. Gresk salat er godt! Spesielt godt hvis du er i Hellas;) (Jeg savner veldig sol og varme nå, merker jeg!) Vi har vinterferie denne uka:)

    SvarSlett

Setter pris på alle typer meninger, og ber om at du kommenterer med navn og med respekt for andres meninger og bakgrunn. Takk for at du er innom, og takk for at du bidrar!