fredag 11. mai 2012

GUTTERHELTER OG JENTEHELTER I TO FORSKJELLIGE LITTERÆRE VERDENER?

Kule burgere til gutta?

I bokhandelen finnes gutte- og jentekokebøker. Som vi ser av coveret her så har hamburgeren fått en ekstra ramme på forsiden her. Jentekokeboka er tander og søt.

Kjønnsdebatt, feminisme, likestilling, profitt, og innflytelse på dagsorden. Feminismedebatten handler mye om penger. Jeg ser det at økonomisk rettferdighet er viktig, men jeg skal ikke snakke om lønn og pensjonsrettigheter. Jeg vil snakke om barna og hvilke valg de faktisk har i en verden som staker det hele ut for dem. Fordi det selger.

Jeg vil snakke om gutter og jenters oppvekst og hva de blir påvirket av. I gamle dager het det Gyldendals Gode Guttebøker. Siden vi hadde noen sånne i hus fordi jeg hadde både en bror og en far, så leste jeg dem. Ingen ville selvsagt kjøpe en sånn bok til meg.  Jeg fikk Gyldendals Gode Jentebker. På det glade unisex-ifiserte 70-tallet var det også noe som het Gyldendals Gode bøker. For gutter OG jenter. Og vi hadde Bobsybarna - med to gutter og to jenter som helter.

I skolens læreplan står det at det er viktig å presentere barna for litteratur der både gutter og jenter er helter. I bokhandelen finner jeg Godnattbøker for jenter - og Godnattbøker for gutter. Jeg heier på den som lager en bok som forener disse to. Så gutter også kan lese om jentehelter og jenter kan lese om guttehelter, også.


Søte desserter til jentene?
Litterær inspirasjon er en uvurderlig kilde til forståelse mellom kulturer og for likestillingen mellom kjønnene. Det er  viktig at jenter og gutter blir kjent med hverandre, også de som ikke har en venn av motsatt kjønn.

Kanskje vi slipper å innføre begrepet kjønnsnøytral mat, hehe.

Ser du noen fordeler med all denne kjønnsegregeringen?


God dag med bøker og koking - for begge kjønn.

Ellen

7 kommentarer:

  1. Jeg synes at det har gått for langt i noen tilfeller. Klær, for eksempel - det burde være mulig å lage klær som er kjønnsnøytrale. Synd hvis alt skal deles... Jeg har også lagt merke til dette med "God natt-fortellinger for prinsesser" og for prinser. Eventyr og gode fortellinger er da noe som bør fenge uansett?

    SvarSlett
  2. Enig! Likevel tror jeg ikke jeg kommer til å lese Lillebror og Knerten for Lilla Vargen. Leser den nå for Skywalker, og han elsker den. Litt usikker på om det er fordi det er en gutt det handler om, eller fordi jeg ikke gidder lese dem to ganger. Ser for meg at for dattera kommer jeg til å lese Lotta (som Skywalker var helt uinteressert i ) eller Marikken, eller Aurora og Sokrates.

    Men som svar på spm, ja, jeg synes alle kan lese alt. Selv leste jeg alt for både gutter og jenter på biblioteket. Det går an å like både Evi Bøgenæs og Davy Crockett. Og jeg er mot den ekstreme kjønnsinndelingen. Hjemme har vi min gamle kokebok for barn av Disney, og den er helt kjønnsnøytral.

    SvarSlett
  3. Dette har jeg skrevet om flere ganger, kokebøker for jenter, liksom - *fnys*
    Jeg hadde også en runde da jeg skulle kjøpe staver til fireåringen en gang. Alle var rosa eller blå og blå var utsolgt... Hva byr du?

    Jeg leste også Hardy-guttene og Bobsybarna. (at Bobysbarna var elendig litteratur, er en annen ting) men jeg leste også frøken detektiv, Brødrene Løvehjerte og Ina-bøkene (husker noen dem?) og diverse ponnybøker.

    SvarSlett
  4. Jeg fnyser også over slike kjønnsbestemte bøkene. Jeg synes det er trist at vi er å vei tilbake til de gamle kjønnsrollene.

    SvarSlett
  5. Dette føles jo bare bortkastet! Hva skjedde med å bare kalle det Kokebok For Barn? Aldri i verden om jeg kjøper gutte-kokebok til gutten. Skal han ikke få lov til å lage muffins og cupcakes, han da? :/

    SvarSlett

Setter pris på alle typer meninger, og ber om at du kommenterer med navn og med respekt for andres meninger og bakgrunn. Takk for at du er innom, og takk for at du bidrar!