torsdag 4. oktober 2012

IDIOTER - RYDDDING - GENIER - KAOS ?

Det er bare idiotene som rydder.
Geniene behersker kaos!

Ja, dette var mitt motto før. Jeg syntes A BEAUTIFUL MESS symboliserte kreativtitet - og håpet det vitnet om at en slags kunstnerisk sjel bebodde mitt lille slott av en hybel. Til jeg en dag merket at jeg måtte ha system for å være kreativt tenkende.

I helgens A-Magasin blir jeg overbevist av forskningen om at orden er helsemessig bra. Jeg siterer litt fra en artikkel skrevet av redaktøren i Tidsskrift for Norsk Psykologforening Pål Johan Karlsen:

Ordensmennesker er mer til å stole på, de er ryddigere, mer organiserte, mer disiplinerte og gjør ting grundigere. De er, ikke overraskende, flinkere til å ta medisinen sin og møte opp til legetimen. De gjør egne forundersøkelser, har bedre vokabular, og er bedre til å kommunisere problemet. De trener mer og spiser sunnere, er mer måteholdne med alkohol og kjører forsiktigere. Den iherdige og tålmodige innsatsen belønnes med fem ekstra leveår. De lever ikke bare lenger, de oppgir å trives bedre i alderdommen i tillegg. 

Synes du dette var irriterende lesning kan jeg trøste med at det som i følge artikkelen viser seg å være allermest livsforlengende i et menneskes personlighet er smilet. Folk som smiler mye lever syv år lengre enn de mer alvorlige. Så det er bare å klistre på seg et smil og vandre ut i verden!

6 kommentarer:

  1. Husker jeg så et dørskilt en gang: "Her LEVER ..." og så navnene på alle i familien. Det fortalte meg at i dette huset kunne det nok være litt uorden (og det var det!), men de hadde det godt med litt rot fordi de var så opptatt med å LEVE.
    Herlig. :)

    Selv er jeg nok et skippertakmenneske, men ønsker helst å ha orden rundt meg. Siden jeg lever sammen med flere små og store mennesker kan jeg ikke oppfylle det ønsket til en hver tid, men må ta et skippertak innimellom.

    Men - uorden eller rot oppfattes forskjellig etter hvor du er og hvem du er. Hvis jeg besøker en småbarnsfamilie forventer jeg i grunnen at det er litt rotete, at det er leker utover gulvet, at klesvasken ligger ubrettet og de kanskje ikke har rukket å få unna oppvasken. Det gjør ikke meg noe, så lenge jeg møter glade mennesker i huset som har tid til å sitte ned og ta en prat! Så kan vi jo brette tøy mens vi sitter der og prater? :)

    Det at ordensmennesker lever lenger kan vel ha sammenheng med at de har bedre kontroll på livet sitt, at de ikke stresser så fælt - eller at de har en positiv grunnstemning som Fjellcoachen skriver om (http://fjellcoachen.wordpress.com/2012/09/30/en-indre-grunnstemning-av-glede/)..

    God torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må jeg føye til; det SER ikke så ryddig ut hjemme hos oss. Jeg vet at det er noe helsesøstre ser etter når de er på hjemmebesøk også. For ryddige hjem er ikke beroligende for dem!

      Slett
    2. Nei, et helt ryddig hjem i barselsperioden er vel nærmest et faresignal!

      Slett
  2. Hm..jeg kjenner at jeg ble litt betenkt da jeg først leste om ryddige mennesker..men så leste jeg an gang til. Jeg holder avtaler,jeg spiser medisinen min,jeg gjør det jeg sier jeg skal gjøre..jeg liker godt å ha det ryddig..men er nok litt skippertak, kanskje ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. For meg handler ikke dette om å ha det så veldig ryddig hele tiden. Mer om det å holde styr på ting, avtaler, eiendeler, ha oversikt - og ikke eie for mange ting å holde styr på ikke minst.

      Slett

Setter pris på alle typer meninger, og ber om at du kommenterer med navn og med respekt for andres meninger og bakgrunn. Takk for at du er innom, og takk for at du bidrar!