tirsdag 4. oktober 2011

BARN OG MAT # 1

Jeg har bestemt meg for å skrive om mat. Mat i familien. Jeg har selv to veldig forskjellige barn med hensyn til mat. Anton nå ni, har spist oliven og sure agurker fra før han kunne gå. Waldemar nå fire, har elsket brød, pasta og ris. Ikke noe annet, som for eksempel sjokolade. Og Anton hadde en periode i treårsalderen da han plutselig sluttet å like mat han elsket tidligere.

Her er noen av punktene jeg har lyst til å gå nærmere inn i. Jeg vil så gjerne gi videre av mine erfaringer - MULIGHETENES erfaringer. Til gode opplevelser rundt bordet:
  • Voksnes forhold til mat har betydning for barns forhold til mat
  • Forskjellen på å true og å friste
  • Å like mat
  • Velstandens paradoks
  • Hva er trygt å spise
  • Voksnes ansvar for barns kosthold
  • Hva ville barna våre spist om de bodde i et ikke - industrialisert land
  • Hva ville barna våre spist om de levde for 50 år siden
  • Mat - voksnes barndom - følelser
  • Mat og sosial kompetanse
  • Å bli med noen hjem
  • Å gå i bursdag
  • Å gå på restaurant
  • Å være selvstendig
  • Å ha muligheten til å reise hvor som helst i verden
  • Fellesskasp rundt måltidet og gjestfrihet rundt mat er felles for alle kulturer
Jeg har tenkt å legge ut et Barn og Mat innlegg i uka, minst. Når jeg nå har bestemt meg verker jeg litt etter å komme igang. Jeg vet immidlertid at dette er et sårt tema for mange og jeg ønsker ikke å være bedrevitende og belærende. Jeg har bare lyst til å dele gode erfaringer - hindringer og skjær i sjøen jeg har støtt på. Og jeg vil gjerne høre hva du mener, og opplever!

Bildet er av Waldemar fire, som innimellom insisterer på å bli matet, og jeg skjønner ikke hvorfor. Han spiser jo selv i barnehagen! Handler det ikke om mat, men om nærhet og fellesskap? Ikke vet jeg, ennå.
En god dag til deg, med mat!

2 kommentarer:

  1. Akkurat mat har ikke vært noe problemområde hos oss - ungene har fått sitte ved bordet fra de har vært bittesmå, og de har fått spise sjøl. De spiser det meste, men det er klart de har sine favortitter;)

    SvarSlett
  2. Vi har i det minste lært bort god bordskikk. ☺ Sjuåringen vår "liker ikke" en del ting, men jeg har inngått avtaler som at om hun spiser brokkoli så slipper hun blomkål.
    Ser fram til tips.

    SvarSlett

Setter pris på alle typer meninger, og ber om at du kommenterer med navn og med respekt for andres meninger og bakgrunn. Takk for at du er innom, og takk for at du bidrar!