Lånt fra Google Images |
Jeg fikk ikke mye taletid før Dagsnytt kom på, men dette var hva jeg ville si om leksefri skole:
For de aller fleste barn er det bra å jobbe aktivt når de er på skolen - og at arbeidsdagen er over når de går hjem.
Jeg opplevde i mine første år som lærer å bruke lang tid på å forklare en lekse slik at alle skulle klare å gjøre den hjemme. Så brukte jeg lang tid på å gjennomgå og sjekke at leksene var gjort, og var gjort riktig dagen etter. Jeg opplevde dette som en uendelig sløsing med tid, og en uengasjerende form for undervisning. Jeg kom frem til at jeg brukte mindre tid på å la barna gjøre den siden i matte på skolen mot det å gå omveien rundt lekser. Barn ønsker å jobbe der og da, når de er motiverte. Jeg synes følgende er et litt underlig signal å gi:
"Nå skal jeg forklare deg noe som du må vente med å gjøre til du kommer hjem og sitter alene, eller med noen helt andre enn meg, før du begynner på arbeidet, og SÅ skal jeg se hva du fikk til i morgen".
Dette er en veldig tungvint arbeidsmetode for de fleste skolebarn. De kan ikke lese tankene våre, de må spørre når de lurer på noe, og de trenger å ha en voksen tilgjengelig som forstår hva de jobber med.
Jeg tenker at det er viktig å jevnlig evaluere hva vi bruker tiden i skolen til slik at det blir mest mulig forskning, erfaring, refleksjon og ferdighetstrening i den tiden vi har sammen. Barn trenger å lære seg ting, de trenger å ha tid de bestemmer over selv, de trenger å le og tøyse og føle at tiden er uendelig.
6 -åringene som går fra montessoribarnehagene til skolene nå om noen få uker gjennomgår en symbolsk handling der de hoppper over kunnskapens elv, som er et stykke blått tøy, og når de kommer over på den andre siden så gir vi i skolen dem en nøkkel. Den nøkkelen kaller vi nøkkelen til universet. Og det er det skolegangen skal bestå av: Å gi barna tilgang på all den kunnskap de ønsker og trenger, uavhengig av hvilken skole de går på.
Jeg støtter forøvrig hva forskeren fra Telemarkforsk 100% når det gjelder de negative sidene med lekser.
Lekser i barneskolen er bra til
- Jevnlig lesetrening.
- Litteraturlesing
- Pugg av regnetabeller som multiplikasjon, divisjon, addisjon og subraksjon
- Pugg av gloser og verb i fremmedpråk
- Skriftøvelser
- Annet repetisjonsarbeid
Har jeg erfart. Mange av dere som leser bloggen min har barn i leksealder. Hva tenker du om lekser?
For ordens skyld så jobber jeg i Montessoriskolen i Holmestrand 1. til 7. klasse, men har vært lærer i tradisjonell norsk grunnskole på alle nivåer tidligere.
Jeg vil til slutt påpeke at LESELEKSER er ekstremt viktige. Lesetrening er noe ALLE trenger ofte.
Debatten gikk fredag ettermiddag i firetiden. Jeg finner ikke lenken, men det viktigste er jo innholdet.
Jeg ønsker deg en skikkelig bra dag!
Sjekk gjerne ut min Brille Give Away øverst til høyre i bloggen!
Ellen
Debatten gikk fredag ettermiddag i firetiden. Jeg finner ikke lenken, men det viktigste er jo innholdet.
Jeg ønsker deg en skikkelig bra dag!
Sjekk gjerne ut min Brille Give Away øverst til høyre i bloggen!
Ellen
Helt enig !
SvarSlettGodt innlegg - og jeg er helt enig! Og det er jeg sjelden i skoledebatt!
SvarSlettSålenge man her diskuterer kun barneskolen er jeg nokså enig! På ett stadium må imidlertid elevene begynne å tenke selvstendig. Problemet er jo at unger selvfølgelig er helt forskjellige. Noen ønsker, vil og kan gjøre lekser selv, tenke selv og liker utfordringen (min datter) mens for andre (som min sønn) passer dette svært dårlig de første skoleårene. Ikke alle trenger lang forklaring på en lekse, flere klarer dette helt utmerket. Dersom disse elevene ikke stimuleres så vil de fort gå lei - eller, verre - vi bygger ikke opp under denne typen selvstendighet. Jeg vet, at dersom jeg selv ikke hadde blitt pushet til lekser så ville selvmotivasjonen min vært mye svakere. Men det er nå min tankegang da. Utfordringen er, tror jeg, at vi ikke kommer til å "treffe alle" med kun én løsning.. uansett hvilken løsning!
SvarSlettJeg tenker at selvstendighet er målet for all læring, også for det lille barnet som klarer å helle vann i glasset sitt selv, går på do, kler på seg selv osv. Jeg tenker også at selvstendighet må være en rød tråd gjennom skoledagen, men at selvstendighet er noe mer enn det å arbeide alene.
SlettEt annet moment er tiden. Når barna har korte skoledager blir det ofte ikke nok arbeid, er det mye bråk i klassen blir det veldig lite arbeid og lite lystbetont. Er det bra stemning og mye entursiasme blir mye gjort. Alt henger sammen.
Takk for at du vil være med og diskurere Kindle Joy!
Leksene her i huset har foreløpig kun vært repitisjon og ekstra øving, og da syns jeg lekser er en viktig ting. Lekser gir også foreldrene en mulighet til å følge med på hva barnet kan og ikke kan, hva det burde øve mer på osv. Dette er informasjon som er viktig for meg, det holder IKKE å bli oppdatert ved foreldresamtaler 2 ganger i året om sånt.
SvarSlettMen jeg ser utfordringene og de negative sidene med lekser også, både de du beskriver, og i forhold til at en del barn ikke får den oppfølgingen og hjelpen hjemme som de er nødt til å ha slik som det er lagt opp nå. Men argumentet om at ungene trenger mer fritid, og at de blir stresset av lekser, som mange påstår, kjøper jeg ikke helt. Har de tid til å trene fotball så har de tid til å gjøre lekser. Skole og læring bør uansett komme først. (sier jeg som i kveld leste lekser på overtid med 7-åringen som var sent hjemme fra fotballcup...)
Knallhard prioritering av hva som er bra for familien er en kjempeutfordring når det er så mange tilbud som nå. Så hva man har lyst til og føler at man burde, passer ikke alltid sammen med og hva som er bra for mennesker.
SlettJeg fikk sjokk da jeg fikk førsteklassing i høst. Etter en lang dag (og min gutt har i forhold til andre, ganske kort dag skole/SFO - 0730 - 1545) skulle han sitte og gjøre lekser som fort tok 45 minutter til en time. Det er ganske drøyt. Jeg får overtidsbetalt hvis jeg tar en slik sjau på ettermiddagen/kvelden. Og han er ikke spesielt langsom, tvertimot, han er faglig sterk. Jeg tenker så lett det må være allerede når man er 6 år, å dette av. Noe også de nasjonale prøvene viste i klassen vår.
SvarSlettNei, la ungene få jobbe hele dagen på skolen, kombinert med "noe sfo-aktig" som lek og andre aktiviteter så de ikke blir helt ødelagt. Men når de kommer hjem, bør de ha fri - i hvert fall i småskolen.
De "skal" jo også ha interesser og hobbyer og sove nok og roe seg ned nok osv. Jo, vi hadde klart oss fint med å være ferdig med jobb og skole når vi kom hjem.
Lesetrening og pugging og den slags repetetiv trening er superviktig. Her leses alt. Tannkremtuber, skilt, leketøyreklame... fakatabøker om dyr og natur er også spennende, mer spennende en noen historier.
Helt enig!
SvarSlettLeksefri skole er OK for elever som er litt eldre, men da med utvidet skoledag og studietid på ettermiddag. Men det MÅ legges rutiner tidlig og foresatte MÅ være involvert!
Jeg er veldig enig med deg. Lesing og pugging er viktig, men ungene må også få lov til å ha fritidsaktiviteter.
SvarSlettDa jeg gikk på barneskolen på 70-tallet fantes ingen SFO, og mødrene var hjemme (de aller aller fleste). Vi hadde masse tid til å gjøre lekser, og spise middag, og treffe venner og gå på aktiviteter. Det blir en helt annen situasjon enn hva som er hverdagen for dagens barn og unge. Døgnet har ikke fått flere timer, dermed må man kunne bruke den tiden de tross alt er på skolen effektivt mener jeg.
Og så bare ha leselekse hjemme. Selv om vi som foreldre på den måten mister den gode innsikten i hva de lærer, i forhold til hva vi får om vi gjør lekser sammen med ungene hver dag.
Veldig godt innlegg!
Takk skal du ha Alexia! Ja, jeg tenker at forholdet barn og stress er veldokumentert nå, de må ha fritid (akkurat som voksne) og SFO er ikke fritid. Det er VM i sosialisering og konflikter og tilpassing hver eneste dag.
Sletthave a peek at this site Valentino Dolabuy important link gucci replica pop over to this site best replica bags online
SvarSlettt8o79m0q67 b2w78n8p53 q6h40s2a45 w2q94m4g77 f2a91e9k96 l4c68k2s20
SvarSlett