mandag 6. februar 2012

LEKER BARN ELLER ARBEIDER DE?

Bilde lånt fra Google Images.
montessoritraining.blogspot.com
Maria Montessori mente at alt barn gjør er arbeid for å utvikle seg til selvstendighet. Hun mente at å kalle det barn gjør for lek er å undervurdere barnets aktivitet. Om vi ser på en nyfødt babys aktivitet er hans første arbeid å suge. Dette er den aller viktisgte funksjonen et menneske har, selve premisset for overlevelse. Sugemuskulaturen er fantastisk kraftige hos en baby. Har du forsøkt å suge fra en tåteflaske med lite hull? Det er hardt arbeid! Og melk fra bryst krever enda mer. For babyen er sugebevegelsene i neste runde med på å trene musklene han trenger for å utvikle taleevnen.

Om vi observerer babyen når han lager lyder er det et sinnrikt system han arbeider etter. Han utforsker munnen og stemmen sin, og i de første månedene av sitt liv lager alle babyer hele verden rundt de samme lydene. Han lytter til alt språk han hører rundt seg, og forsøker å lage de lydene han hører med sin egen stemme. Det er klikkelyder og skarringer, vokaler og konsonanter. Etterhvert vil babyen slutte å lage de lydene han ikke hører rundt seg. Bor han i en norsk familie blir det slutt på klikkelydene. Bor han på vestlandet blir det nok slutt på rulle-r-en også.
Maria Montessori,
klok, gammel og fremdeles moderne!.
Bilde lånt fra Google Images
Maria Montessori observerte barn i hele sitt liv og hun konkluderte med at barnet som ettåring forstår det meste av det som blir sagt. Fra ett år begynner det for alvor å forfine lydene sine og ord kommer. Barnet jobber og jobber med språket sitt jevnt og trutt, og ved to års alder kommer det som kalles for en språkeksplosjon.

Dette er litt om munnens arbeid hos et lite barn.

Hva tenker du, lek eller arbeid?

God ettermiddag!

Ellen

8 kommentarer:

  1. Et samspill med sine omgivelser, vil jeg kalle det.

    Barnet imiterer -lærer.

    Maria er en klok kvinne:)

    SvarSlett
  2. Akkurat det med hvordan babyer forbereder språket er utrolig fascinerende å observere! Det er helt klart et godt stykke arbeid som gjøres, men gjennom lekpregede aktiviteter - i hvert fall sett med voksne øyne. Jeg lurer på hvordan de selv oppfatter det? :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva med menigsfull aktivitet. Det er jo gjerne vi voksne som har et pliktforhold til ordet arbeid. Inspirert av deres kommentarer kommer jeg til å skrive mer om dette!

      God dag til deg Camulen!

      Ellen

      Slett
  3. Spennende tema! Jeg er veldig interessert i alternativ pedagogikk, og særlig montessoripedagogikk, har du noen lesetips? Har lest mye av John Holt (om Summerhill), John Steinberg (om skolepolitikk) og Mosse Jørgensen som etter min mening er Norges fremste pedagog ;-)
    Men Montessori har jeg lest alt for lite av! Gjerne også tips om montessorididaktikk og pedagogikken i praktisk bruk!

    Klem fra KristinB :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mosse Jørgensen er et eventyr! Jeg har vært på foredrag med henne flere ganger!

      Jeg har skrevet på lista mi at jeg skal lage et innlegg med linker til montessorilesning. Inntil da lagde jeg et lite innlegg med en You Tube - snutt fra skolen vår og link til hjemmesiden og publiserte nå nettopp. God dag til deg Kristin!

      Ellen

      Slett
  4. Oi, nå fikk jeg noe å tenke på.. Jeg tror på læring gjennom lek, men det er kanskje det som er "arbeid"? Barn tilegner seg ferdigheter, finner rollemodeller og bygger identitet hele veien, og takk og pris for det .. Er det arbeid? Hvis vi begynner å se på arbeid på denne måten, blir det morsommere å jobbe også, mer lek inn i alvoret!

    SvarSlett
  5. Ikke sant! Et annet begrep Maria Montessori bruker mye er MENINGSFULL aktivitet.

    Ellen

    SvarSlett

Setter pris på alle typer meninger, og ber om at du kommenterer med navn og med respekt for andres meninger og bakgrunn. Takk for at du er innom, og takk for at du bidrar!