onsdag 28. mars 2012

BARN OG MAT # 8 DE KOKER SELV NÅ!

Stolte og kokeglade morgenfugler
Jeg leste en gang noe Jesper Juul haar sagt om barns deltalgelse i matlaging. Og jeg kjente da og fremdeles det at jeg ønsker så veldig at barna skal lære å lage mat av oss sånn helt av seg selv fordi de har vært med oss på kjøkkenet. Til nå har det vært litt sånn rykk og napp, og mest skjæring av forskjellige ingredienser og dekking av bord.

Bon Apetit
Til største elsklingen plutselig ville koke egg. De eggene ble veldig bløtkokte, så da vi hadde skrelt dem måtte vi ta en runde i stekepanna. Han hadde tatt tiden fra han satte de på plata. Og hvem har ikke gjort den tabben? De følgende dagene satte han i gang med eggekoking og dekking av bord. Waldemar ba om å få skjære brød og jeg så for meg at han skar seg en skive. Neida. Han er jo ikke en egoistisk tulling heller så han hadde skjært opp et halvt brød i ca 4 like store deler. Oppdrag utført av en særdeles stolt og fornøyd brødskjærer!

2 dl gryn og 4 dl vann koker 3 minutter
Så gikk det i egg noen dager. Perfekt kokte på 7 minutter fra oppnådd kokepunkt. Mestring oppnådd og storeelsklingen var klar for en ny utfordring. Han ba om å få koke havregrøt. Det gikk så det suste, måling i desiliter, røring, venting, mere røring og endelig var grøten ferdig. Barna spiste egen grøt og ryddet som noen virvelvinder.

Havregrøt, valnøtter, rosiner og Biola - voila!
 Syntes du det var stas å få brase på kjøkkenet da du var barn?

God dag fra Ellen

7 kommentarer:

  1. Så utrolig flinke de er! Eldstemann elsker å få lov til å hjelpe til på kjøkkenet, husker jeg selv syntes det var stas. Dessverre er matlaging noe jeg ikke er verken liker eller er god til, så vi får nok øve sammen her i huset ;)

    Herlig bilde forresten!

    SvarSlett
  2. Jeg syns det var veldig stas, men jeg ble nok familiens sorte kjøkkenfår dessverre. Kun i senere år (over 40.. kremt..) at jeg har fått kjøkkeninteressen. Bare pass på at ungene ikke får gjøre alt selv. Min kjære lillebror lærte tidlig å vaske. Holde rent. Overalt. En morgen vi kom ut på kjøkken hadde han sprayet Zalo på undulaten og holdt den under vannspringen mens han stolt forkynte: "Flinke - vaske pippen..." Undulaten Pelle ble aldri helt den samme...

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen egenopplevde erfaringer må til, ergelig at det gikk ut over undulaten selvfølgelig! Bra du har fått smak på matlagingen da, det er jo livsviktig:)

      Slett

Setter pris på alle typer meninger, og ber om at du kommenterer med navn og med respekt for andres meninger og bakgrunn. Takk for at du er innom, og takk for at du bidrar!