fredag 9. desember 2011

UNGDOMSBØKER I JULEGAVE!

Når jeg leser ungdomsbøker i forbindelse med jobb så tenker jeg alltid at jeg budre lese ungdomsbøker oftere. Rett og slett fordi de er så bra! De er ofte knappe i formen. Ærlige. Tar opp de virkelig viktige tingene, og de får oss til å huske hvordan vi tenkte som ungdom..

Jeg var på et foredrag med Erlend Loe en gang, også på bokfestival i Sandefjord. Han sa at han ikke tenkte på bøkene om Kurt som ungdomsbøker, men forlaget skal putte dem i en kategori. Og da ble det ungdom. Kurt elskes av både barn, voksne og ungdom! Jeg tenker at mange flere ungdomsbøker med glede og fordel kunne vært lansert også som voksenbøker. Fordi det er bra for oss!

Det var Beate Ranheim fra Fylkesbiblioteket i Drammen som la frem ungdomsbøkene. Og jeg fikk lyst til å lese veldig mange av dem. Særlig disse:

GUTTER, GLITTER OG GULLTRÅD av Sophia Bennet. "Jeg elsker denne!" Fra 14 og oppover.



SPILLE DØD - BLADE av Tim Bowler. " Jeg har aldri lest noe liknende!" Fra 14 og oppover





GRATISKYSS I MØRKET av Glenda Millard. " En av mine favoritter."






TRASH av Andy Mulligan. " Om vennskap, mot, rettferdighet, drømmer." Fra 12 og oppover.





HIMMELEN BEGYNNER HER av Jandy Nelson. "Så nydelig, så sår, så morsom. Anbefales på det varmeste!" Fra 16 og oppover.





SØSTEREN MIN PÅ PEISHYLLEN av Annabel Pitcher. "Les og bli berørt!"





MUS av Reece Gordon. " Kunne ikke legge denne fra meg. Dillemmaene følger meg ennå!"




Kommentarene i anførsel er notatene mine fra hva bibliotekaren sa på foredraget.

Ungdomsbøkene er bøkene hjertet mitt kanskje banker aller mest for. Fordi det er en sånn viktig tid å kunne kjenne seg igjen i andre, få vite hvordan andre tenker, føle at det er et slags åndelig fellesskap til mennesker i andre tider, andre steder. Å gå ved siden av noen på veien til å finne seg selv.

De mindre barna får ofte ganske mye. Ungdommene kan bli litt overlatt til seg selv når det gjelder hva de skal finne stimulans og veiledning i. Bøker er bra input da. For det er ingen pekefinger der. De er ikke forpliktet til å si meningen sin om boka. Den bare gir!

Jeg gir også en bok. Som nyttårsgave her på bloggen. Ikke det at jeg har for vane å gi nyttårsgaver, men det blir jo gjerne litt til jul. Så da drøyer jeg min gave.  Har du hengt deg på RAKen min? Klikk gjerne LIKE på Facebooksiden min også!

RAK - Gi Bort - Give Away - til deg!
Årets Billedbøker
Årets barnebøker

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Setter pris på alle typer meninger, og ber om at du kommenterer med navn og med respekt for andres meninger og bakgrunn. Takk for at du er innom, og takk for at du bidrar!